KÜLDETÉSÜNK

továbbtanulók, hallgatók, oktatók, egyetemi menedzsmentek, szakértők, szakpolitikusok és a média számára…

ELEMZÉSEK

a rangsorok tartalmáról, módszertanáról, hatásáról

RANGSOROK KÉSZÍTÉSE

a magyar felsőoktatás adatai alapján

HÍREK ÉS MONITORING

a rangsorok világából

SZAKTANÁCSADÁS, KÉPZÉS

a rangsorok intézményi alkalmazásához

VITAFÓRUMOK

a ranking-game ellentmondásairól

KOMMUNIKÁCIÓ

a globális és nemzeti rangsorokról

RÓLUNK

Kik vagyunk és mit csinálunk?

Ranking-projektünk empirikus és elméleti kutatásokon alapul. Elsősorban a rangsorok társadalmi kommunikációs hátterét vizsgáljuk, amihez az egyetemfilozófia, a kommunikációelmélet, egyetem-szociológia, tudománymetria, pedagógia, szociálpszichológia és a felsőoktatás-menedzsment megközelítéseit alkalmazzuk.

Programunk szorosan kapcsolódik az ELTE Pedagógiai Pszichológiai Karán működő Társadalmi Kommunikációs Kutatócsoporthoz. Vezetője Dr. habil Fábri György PhD, egyetemi docens, aki kezdeményezője volt a 2001-ben indult UnivPress Rankingnek (ez 2005 óta a HVG mellékleteként jelenik meg). Fábri György egyetemfilozófiával, kommunikáció-elmélettel, tudományfilozófiával foglalkozik. Tíz éven át vezette a Magyar Tudományos Akadémia kommunikációját, szakmai vezetője volt a Mindentudás Egyetemének, majd 2010 és 2014 között az ELTE rektorhelyetteseként tevékenykedett.

A kutatócsoport tanácsadást és képzéseket, kurzusokat is kínál a rangsorok témakörében.

A honlapon megjelenő cikke szerzője (ha külön mást nem jelölünk) kutatócsoportunk vezetője, Dr. Fábri György. A megjelent tartalmakért felelős szerkesztő Dr. Fábri György.

<strong>Nobel-hatás a magyar egyetemek globális ranking pozícióira</strong>

Nobel-hatás a magyar egyetemek globális ranking pozícióira

Fejléc, Globális Ranking Monitor
A magyar Nobel-díjasokról érkező hírek nyomán azon melegében elindult a számolgatás, hogy Karikó Katalin és Krausz Ferenc elismerései miképpen hatnak majd a magyar egyetemek helyezéseire a globális rangsorokban. Hiszen azon túl, hogy nemzeti hovatartozásukat magyarként megvalló tudósokról van szó, konkrét tudományos affiliációjuk is magyar egyetemekhez köti őket. A sokak által várt hatás mérlegeléséhez tudnunk kell, hogy a Nobel-díjat a számontartott globális rangsorok közül csak az egyik, a Shanghaiban kiadott ARWU használja konkrét indikátorként. Itt az általános intézményi listán 10%-os súllyal veszik figyelembe az adott intézmény alumnusai által ilyen díjat elérteket, míg 20%-os súllyal azokat az oktatókat, akik a Nobel elnyerésekor az egyetem munkatársai voltak. Az indikátor képzésekor az sem mindegy, mikor történt az elismerés: az elnyeréshez képest visszafelé számolva évtizedenként csökken a számított érték, ami azt jelenti, hogy az alumnusok…
Read More

Legutóbbi az ELEMZÉSEK

rovatból

QS-helyezések csoportokon belül, avagy rangsorkommunikáció és realitás

QS-helyezések csoportokon belül, avagy rangsorkommunikáció és realitás

Egyéb, Elemzések, Fejléc, Globális Ranking Monitor
A QS 2024 megjelenése utáni gyorselemzésünkben bemutattuk a térség ranking-tendenciáit, benne a magyar egyetemek pozícióinak változásaival. Vázoltuk, hogy összességében a stagnálás vagy kisebb visszalépés jellemzi a régió intézményeit, amihez képest néhány pozitív irányú elmozdulást is láthatunk. A részletesebb elemzést nyilván nehezíti, hogy féltucatnyi egyetemet leszámítva a többiek (s egyben valamennyi magyar intézmény) a lista középső harmadában találhatóak, vagyis kisebb-nagyobb csoportba sorolva, ráadásul tavalyhoz képest a QS módosította a csoportok nagyságát, így az ezeken belüli elmozdulások végképp nehezen követhetők. Emiatt találkozhattunk néhány, meglehetősen bizonytalan alapon álló intézményi értékeléssel a rangsorpozíciókról. Mivel kutatócsoportunk elkötelezett a rankingek reális értékelése iránt, a kommunikációjuk valósághűségét is támogatnunk kell. Ehhez segítségül használhatjuk a QS intézményi értékeléseinek grafikonjait, amelyek listaértékeknél pontosabban jelzik az egyes egyetemek helyezéseinek idősoros alakulását. A lentebbiekben ezeket gyűjtöttük össze, forrás a QS honlapja.…
Read More
Rankingek és az egyetemi teljesítmény

Rankingek és az egyetemi teljesítmény

Fejléc, Rangsor-kutatás, UnivPress Ranking, Webinárium
Szakmai workshop a HVG Diploma 2023 kiadvány bemutatójával 2023. január 17. Az ELTE PPK Felnőttképzés-kutatási és Tudásmenedzsment Intézet Társadalmi Kommunikációs Kutatócsoportja és a HVG közös rendezvénye Helyszín: OTP Fáy András Alapítvány Oktatási és Innovációs Központ (1068 Budapest, Benczúr u. 26.) A nagy érdeklődés mellett jelenléti és streamelt formált zajlott rendezvény előadásainak felvétele: Megnyitó és bevezető: Dr. Dorner Helga, az ELTE PPK Felnőttképzés-kutatási és Tudásmenedzsment Intézet igazgatója Prof. Zsolnai Anikó, dékán, ELTE PPK Dr. Rónay Zoltán dékánhelyettes, ELTE PPK https://youtu.be/iFQdMjJSlTs Mit mutatnak, mit fednek el és mire használhatóak a számok? Dr. Fábri György ELTE PPK Társadalmi Kommunikációs Kutatócsoport https://youtu.be/OhpZkgoRbGU Hogyan reagál az indikátorok zsákutcáira a nemzetközi tudományosság? –  Dr. Soós Sándor ELTE PPK Társadalmi Kommunikációs Kutatócsoport – MTA Könyvtár és Információs Központ https://youtu.be/-t1BNmM0088 Húsz év magyar egyetemi rangsorolás – hogyan tovább? Workshop: Eszterhai Marcell elnök HÖOK; Szakál Péter oktatási igazgató, SZTE,…
Read More

Legutóbbi az UNIVPRESS RANKING

rovatból