Az ELTE PPK Társadalmi Kommunikációs Kutatócsoportjának küldetése:

továbbtanulók, hallgatók, oktatók, egyetemi menedzsmentek, szakértők, szakpolitikusok és a média számára…

ELEMZÉSEK

a rangsorok tartalmáról, módszertanáról, hatásáról

RANGSOROK KÉSZÍTÉSE

a magyar felsőoktatás adatai alapján

HÍREK ÉS MONITORING

a rangsorok világából

SZAKTANÁCSADÁS, KÉPZÉS

a rangsorok intézményi alkalmazásához

VITAFÓRUMOK

a ranking-game ellentmondásairól

KOMMUNIKÁCIÓ

a globális és nemzeti rangsorokról

RÓLUNK

Kik vagyunk és mit csinálunk?

Ranking-projektünk empirikus és elméleti kutatásokon alapul. Elsősorban a rangsorok társadalmi kommunikációs hátterét vizsgáljuk, amihez az egyetemfilozófia, a kommunikációelmélet, egyetem-szociológia, tudománymetria, pedagógia, szociálpszichológia és a felsőoktatás-menedzsment megközelítéseit alkalmazzuk.

Programunk szorosan kapcsolódik az ELTE Pedagógiai Pszichológiai Karán működő Társadalmi Kommunikációs Kutatócsoporthoz. Vezetője Dr. habil Fábri György PhD, egyetemi docens, aki kezdeményezője volt a 2001-ben indult UnivPress Rankingnek (ez 2005 óta a HVG mellékleteként jelenik meg). Fábri György egyetemfilozófiával, kommunikáció-elmélettel, tudományfilozófiával foglalkozik. Tíz éven át vezette a Magyar Tudományos Akadémia kommunikációját, szakmai vezetője volt a Mindentudás Egyetemének, majd 2010 és 2014 között az ELTE rektorhelyetteseként tevékenykedett.

A kutatócsoport tanácsadást és képzéseket, kurzusokat is kínál a rangsorok témakörében.

A honlapon megjelenő cikke szerzője (ha külön mást nem jelölünk) kutatócsoportunk vezetője, Dr. Fábri György. A megjelent tartalmakért felelős szerkesztő Dr. Fábri György.

Új indikátorokkal kilépni a vasfüggöny mögül?

Új indikátorokkal kilépni a vasfüggöny mögül?

Elemzések, Fejléc, Globális Ranking Monitor
A QS 2025 listáján jelentős volt a magyar előrelépés: vajon mely teljesítményindikátorok illetve a lista egészére ható folyamatok eredményezték ezt a helyzetet? A rangsorok mindenkori tartalmi mondandóját az indikátorok fejezik ki. Ezek közül a hagyományosak esetében (hallgató/oktató arány, idézettség, külföldi oktatók/hallgatók ) a magyar intézmények pozíciója többségükben változatlan maradt vagy éppen romlott is. Kivételnek számít itt az Óbudai Egyetem, ahol jelentős mértékben nőtt a külföldi oktatók aránya, így ezen az alranglistán az intézmény 64 helyet lépett előre (a 629-re.) Viszont feltűnően javultak a magyar egyetemek reputációs jellegű indikátor-értékei. Ez már „Academic Reputation” esetében is megjelenik, hiszen itt a kétharmaduknak jobbak azelőző évihez mérten értékeik, a Műegyetem pedig 39 helyet ugrott előre (az 562-re). A foglalkoztatói reputáció tekintetében még jelentősebb ez a növekedés, itt a magyar egyetemek felének javult a rangsor-pozíciója…
Read More

Legutóbbi az ELEMZÉSEK

rovatból

Új indikátorokkal kilépni a vasfüggöny mögül?

Új indikátorokkal kilépni a vasfüggöny mögül?

Elemzések, Fejléc, Globális Ranking Monitor
A QS 2025 listáján jelentős volt a magyar előrelépés: vajon mely teljesítményindikátorok illetve a lista egészére ható folyamatok eredményezték ezt a helyzetet? A rangsorok mindenkori tartalmi mondandóját az indikátorok fejezik ki. Ezek közül a hagyományosak esetében (hallgató/oktató arány, idézettség, külföldi oktatók/hallgatók ) a magyar intézmények pozíciója többségükben változatlan maradt vagy éppen romlott is. Kivételnek számít itt az Óbudai Egyetem, ahol jelentős mértékben nőtt a külföldi oktatók aránya, így ezen az alranglistán az intézmény 64 helyet lépett előre (a 629-re.) Viszont feltűnően javultak a magyar egyetemek reputációs jellegű indikátor-értékei. Ez már „Academic Reputation” esetében is megjelenik, hiszen itt a kétharmaduknak jobbak azelőző évihez mérten értékeik, a Műegyetem pedig 39 helyet ugrott előre (az 562-re). A foglalkoztatói reputáció tekintetében még jelentősebb ez a növekedés, itt a magyar egyetemek felének javult a rangsor-pozíciója…
Read More
Rankingek és az egyetemi teljesítmény

Rankingek és az egyetemi teljesítmény

Fejléc, Rangsor-kutatás, UnivPress Ranking, Webinárium
Szakmai workshop a HVG Diploma 2023 kiadvány bemutatójával 2023. január 17. Az ELTE PPK Felnőttképzés-kutatási és Tudásmenedzsment Intézet Társadalmi Kommunikációs Kutatócsoportja és a HVG közös rendezvénye Helyszín: OTP Fáy András Alapítvány Oktatási és Innovációs Központ (1068 Budapest, Benczúr u. 26.) A nagy érdeklődés mellett jelenléti és streamelt formált zajlott rendezvény előadásainak felvétele: Megnyitó és bevezető: Dr. Dorner Helga, az ELTE PPK Felnőttképzés-kutatási és Tudásmenedzsment Intézet igazgatója Prof. Zsolnai Anikó, dékán, ELTE PPK Dr. Rónay Zoltán dékánhelyettes, ELTE PPK https://youtu.be/iFQdMjJSlTs Mit mutatnak, mit fednek el és mire használhatóak a számok? Dr. Fábri György ELTE PPK Társadalmi Kommunikációs Kutatócsoport https://youtu.be/OhpZkgoRbGU Hogyan reagál az indikátorok zsákutcáira a nemzetközi tudományosság? –  Dr. Soós Sándor ELTE PPK Társadalmi Kommunikációs Kutatócsoport – MTA Könyvtár és Információs Központ https://youtu.be/-t1BNmM0088 Húsz év magyar egyetemi rangsorolás – hogyan tovább? Workshop: Eszterhai Marcell elnök HÖOK; Szakál Péter oktatási igazgató, SZTE,…
Read More

Legutóbbi az UNIVPRESS RANKING

rovatból