Az indikátorok eltérő ereje

A globális rangsorokról szóló elemzéseink honlapunk angol nyelvű részében olvashatóak részletesen. Az alábbiakban Czirfusz Dóra kollégánk két újabb, az indikátorok dinamikáját feltáró anyagának rövid összefoglalóval ajánljuk ezeket az érdeklődők figyelmébe.

Korábban sok kritika érte a rangsor-készítőket, hogy túl gyakran változtatják indikátoraik értelmezési tartományát, számítását és súlyait. Úgy tűnik, az elmúlt évekre a látványosabb indikátor-viharok elültek, de kisebb módosítások azért elő-elő fordulnak. Ezért is célszerű időnként áttekinteni a mérőszámok aktuális állását. Elemzésünk alapján reálisabban értelmezhetőek az egyes rangsor-pozíciók a különféle rangsorokban. Körképünket itt olvashatják:

http://ranking.elte.hu/2021/03/17/stability-and-dynamics-summary-of-global-ranking-indicators-2021/

Az indikátorok egymáshoz viszonyított helyezés-képző erejét láthatjuk abban az elemzésben, amit a Leiden University Centre for Science and Technology Studies műhelyében készülő rangsorhoz viszonyítja a többi rankinget.  A Leiden Ranking ugyanis nagyon egyértelmű mércét alkalmaz: a tudományos publikációkat és azok idézettségét elemzi , több aspektusból is. A tudományos kibocsátásnak ez a jelzőszáma meghatározó a többi globális rankingben is. A módszertani kétségek ezen rangsoroknál éppen a többi, összetettebb és képzett indikátorok relevanciáival függnek össze. Ebből a szempontból hasznos megvizsgálni, hogy a az ARWU, a THE, a QS és a USNews rangsorhelyezései mennyiben térnek el a Leiden ranking által adott pozícióktól. Az elemzés eredményének első pontja nem meglepő: a tudományos teljesítményre koncentráló ARWU a Leidenhez legközelebb eső teljesítményt nyújtja. Azonban az már nem evidens,. hogy a QS mutatja a legkisebb korrelációt Leidendel. A pozíciók és a pontszámok az elemzés különböző aspektusait mutatják: a pozíciók vizsgálatakor a THE az intézmények többségét jobban értékelte (17-et a 30-ból), mint Leiden, de ha figyelembe vesszük az egyes rangsorokban szereplő felsorolt intézmények számát, és a pontszámok alapján számolunk, akkor kiderül, hogy Leiden pontszámai szignifikánsan alacsonyabbak, mint a többiek esetében. Ezen elemzés szerint úgy tűnik, hogy a reputációs, „oktatási”, nemzetköziesedési mutatók jobb pozíciókhoz segítik az alsó-középmezőny egyetemeit, mint a publikációs adatok.

http://ranking.elte.hu/2021/03/21/leiden-2/

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .