A kelet-közép- és kelet-európai országok jelentős része történelmi tradíciójuk alapján nemzetközi szinten a legfejlettebb országok egyetemeihez méri felsőoktatást. A THE friss rankingjének első néhány pozíciójában viszont nem azokat az egyetemeket találjuk, amelyeket az EU-hoz 2004 után csatlakozó országok köréből a saját országuk odagondol. Ugyanis Ciprus és Észtország intézményei vannak az első három helyen, akár az általános rangsort, akár a szakterületit nézzük. Egyetemi rendszerként viszont a cseh (13 rangsorolt egyetem), a lengyel (12), a magyar (7) és a román (5) felsőoktatást mérik a legerősebbnek.
THE New Europa 53 intézményt rangsorol ugyanazt a módszertant használva, mint a THE World Rankings összeállításakor (ahol 1103 intézmény kerül rangsorolásra). A rangsorkészítők öt területen mérik az intézmények teljesítményét, a világrangsorral megegyező súlyozással: tanulási környezet (30%), kutatás (30%), publikációk (30%), nemzetköziség (7,5%), tudásátadás (2,5%).
Az első helyen a University of Tartu (Észtország) található, a második és harmadik rangsorhelyezést két ciprusi intézmény érte el. A módszertan egyezéséből kifolyólag az európai listában első helyre került intézmény áll a legjobb helyen a teljes THE-rangsorban, amely a 301-350 közötti rangsorhelyet jelenti. A ciprusi University of Technology a teljes THE rangsorban a 351-400 közötti helyre került, míg a University of Cyprus helyezése a 401-500 közé esik ebben a rangsorban. A THE World University rangsorok alapján az eredmény várható volt, mivel a teljes rangsorban jobb rangsorpozícióban lévő intézmények az európai intézményekre szűrve vezető pozícióba kerültek. Az indikátorokat tekintve a első három helyen végzett intézmény a publikációs tevékenységekben tűnnek ki leginkább, mely 30%-os súlyt jelent a végleges rangsorpozíció kialakításakor.
Rank | World Univ Rank | Institution | Country | Teaching score | Research score | Citation score | Industry score | International score | Overall score |
1 | 301–350 | University of Tartu | Estonia | 25 | 25 | 83.6 | 33.5 | 50.4 | 44.6 |
2 | 351–400 | Cyprus University of Technology | Cyprus | 18 | 14 | 88.6 | 33 | 69.9 | 42.1 |
3 | 401–500 | University of Cyprus | Cyprus | 21 | 25 | 63.1 | 48.1 | 76.8 | 39.6 |
4 | 401–500 | Charles University in Prague | Czech Republic | 29 | 22 | 56.3 | 32.1 | 55.6 | 37.2 |
5 | 401–500 | Semmelweis University | Hungary | 22.6 | 11.9 | 61.5 | 34.4 | 73.8 | 35.2 |
THE New Europe 2018-as rangsor első öt helyezésének indikátorpontjai
A tudományterületi eredményeket is figyelembe véve a University of Tartu több területen is az első 250 rangsorolt intézmény között szerepelt (élettudományok, orvostudományok, számítástechnika), a University of Cyprus szintén megjelenik egy területen a legjobb 250 intézmény között (műszaki tudományok). Ezzel szemben a tudományterületi rangsorba bekerülő hazai intézmények a 301-400, illetve 401-500 helyre kerültek a minden területen. Bár a Cyprus University of Technology egyik tudományterületi rangsorban sem szerepel az első 500 helyen, a THE World University Ranking alapján a kiemelkedő publikációs teljesítmény miatt kerülhetett második helyre az európai rangsorban.
Rank | World Univ Rank | Institution | Country | Arts & Humanities | Clinical, pre-clinical & health | Life sciences | Physical sciences | Social sciences | Computer science | Engineering and technology |
1 | 301–350 | University of Tartu | Estonia | 301-400 | 201-250 | 126-150 | 301-400 | 301-400 | 201-250 | – |
2 | 351–400 | Cyprus University of Technology | Cyprus | – | – | – | – | – | – | – |
3 | 401–500 | University of Cyprus | Cyprus | 301-400 | – | – | 401-500 | 301-400 | 251-300 | 201-250 |
THE New Europe első három intézményének tudományterületi rangsora 2017-es adatok alapján
Az indikátorok sajátosságait és néhány statisztikai adatok figyelembe véve a következő profil rajzolódik ki a rangsorolt intézményekről:
A THE indikátorai sajátosságaiból következően a elsősorban két, egymással szorosan összefüggő tényező határozza meg a rangsor-helyezéseket: a kutatás-intenzív jelleg és a nemzetközi ismertség. Az előbbit a publikációs és idézettségi teljesítmény is kifejezi, utóbbit pedig a véleményfelmérések és a nemzetközi hallgatói rekrutációs teljesítmény. Érdekes sajátosság, hogy az első hérom helyre került intézmény hallgatói létszáma viszonylag kicsi, valamint speciális nemzetközi helyzetű kis ország egyetemei (Észtország a balti és orosz kapcsolatok metszetében, Ciprus görög relációi), de a negyedik és hatodik helyen kifejezetten nagylétszámú, központi országos kihatású egyetemek szerepelnek (Prága, Varsó). Utóbbiaknál a tudományos kapacitás ellensúlyozhatja a kedvezőtlenebb oktatói és nemzetközi arányokat. A külföldi hallgatók számát tekintve egyébként a Semmelweis Egyetem áll az első helyen s a 31%-os arányt egyedül a romániai Iași-beli Universitatea de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa”, tudja megközelíteni (ennek az egyetemnek azonban a tudományos kibocsátása jóval elmarad az áltagostól, így összességében hátra rangsorolt). Még kisebb magyarázó erővel bír az oktató-hallgató arány, lényegébenn semmiylen közvetlen összefüggés nem mutatható ki a ranking-helyezéssel ebből a szempontból.
Mindez mutatja, hogy a THE rangsorolásának “black-boxát” nem igazán lehet kinyitni, a tudományos teljesítmény dominanciája olvasható ki leginkább az elérhető paraméterekből és helyezésekből.
Emiatt viszont a magyar intézmények helyezései sem adnak érdemben új információkat a nemzetközi versenytérben elfoglalt pozíciójukról. Sőt, ha a többi rankingben, akár más, regionális rangsorolásban elfoglalt helyükkel vetjük össze, még inkább látszik a szempontok közti egyenetlenség.
A hazai intézmények közül a Semmelweis Egyetem végzett a legjobb helyen, az 53 intézményből az 5. rangsorhelyezést érte el, a teljes THE rangsorban a ciprusi egyetemhez hasonlóan a 401-500 helyre került, a Leiden rangsorban a hazai intézmények között a harmadik helyen van (744. rangsorhely). Az Eötvös Loránd Tudományegyetem a 11. helyre került, a teljes THE rangsorban ez az intézmény a 601-800 helyen van, a Leiden rangsorban pedig 767. helyre került (hazai intézmények közül az utolsó helyen rangsorolva). Ezt követi a Pécsi Tudományegyetem a 13. helyen a THE New Europe rangsorban, a THE teljes rangsorban a Eötvös Loránd Tudományegyetemhez hasonlóan a 601-800. rangsorhelyen áll, a Leiden rangsorban nem került be a rangsorolt intézmények közé.
A többi rangsorral összevetve a hazai intézmények közül a QS – EECA-ban és a Leiden rangsorban is a magyar intézmények között a legjobb rangsorhelyezést a Szegedi Tudományegyetem érte el, aki a THE New Europe rangsorban a 18. helyen áll (a hazai intézmények közül a negyedik legjobb rangsorhelyen). A QS – EECA rangsorban közvetlenül a szegediek után a Budapesti Műszaki Egyetem következik (mely a Leiden rangsor alapján a hazai intézmények közül az utolsó előtti helyen került rangsorolásra, 763. helyen). A QS ezen rangsorában legutolsó helyen végzett hazai intézmény a Pécsi Tudományegyetem 63. rangsorhellyel, mely intézmény a Leiden rangsorban nem került rangsorolásra.
University | THE New Europe | THE | QS – EECA | Leiden (World) | ARWU | U.S. News |
2017 | 2017-2018 | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 | |
Semmelweis University | 5 | 401-500 | 744 | 656 | ||
Eotvos Lorand University | 11 | 601-800 | 30 | 767 | 501-600 | 466 |
University of Pécs | 13 | 601-800 | 63 | 956 | ||
University of Szeged | 18 | 601-800 | 27 | 654 | 501-600 | 756 |
Budapest University of Technology and Economics | 25 | 801-1000 | 28 | 763 | 701-800 | 849 |
University of Debrecen | 27 | 801-1000 | 35 | 705 | 559 | |
Corvinus University of Budapest | 31-40 | 801-1000 | 45 | |||
Rangsorolt intézmények száma | 53 | ~1100 | 300 | ~900 | ~1300 | ~1250 |
Hazai intézmények rangsorhelyezései a különböző rangsorokban, 2017/2018-as adatok alapján
Ez is mutatja, hogy ha összevetjük a magyar intézmények egymáshoz képesti „helyezéseit”, akkor teljesen konfúzus képet kapunk:
Az indikátorok áttekintése azonban adhat arról némi információt, hogy mely területeken erősebb vagy gyengébb egyetemeink nemzetközi láthatósága. A THE New Europe rangsor indikátorai alapján a Semmelweis Egyetem a citációs értékek és a nemzetközi hallgatók aránya miatt ért el jó helyezést, bár a legtöbb indikátor alapján első helyen végzett az egyetem. A kutatási indikátor esetén az Eötvös Loránd Tudományegyetem és a Budapesti Műszaki Egyetem megelőzi az intézmény 11.9-es pontszámát, a tudásátadás indikátor alapján ugyanakkor csupán a negyedikek, de még ezzel együtt is a legmagasabb összpontszámot érték el. Az ELTE a tanulási környezet mentén 22.1 pontot ért el (második legmagasabb érték a Semmelweis után), a tudásátadást mérő indikátor mentén azonban csupán hatodik helyen áll az intézmény (32.4 pont), és a nemzetköziséget mérő indikátor mentén is az utolsók között van (ötödik helyen 47 ponttal). Az ELTE második legmagasabb összesített pontszáma a hazai intézmények között tehát a tanulási környezetre, a kutatásra kapott pontszám, illetve a citációt mérő indikátor mentén szerepelt jobban, míg a tudásátadás és nemzetköziség indikátorok mentén alacsonyabb eredményt értek el. Mivel utóbbi kettő kisebb súllyal szerepel az indikátorok között, így a végső pontszámok kialakításakor a tanulási környezet, kutatás, valamint citációs indikátorok mentén elért eredmények nagyobb mértékben meghatározzák a végső pontszámot, és így a végső rangsorhelyezéseket is.
Institution | Teaching score | Research score | Citation score | Industry score | International score | Overall score |
Semmelweis University | 22.6 | 11.9 | 61.5 | 34.4 | 73.8 | 35.2 |
Eötvös Loránd University | 21.1 | 12.6 | 42.2 | 32.4 | 47 | 27.1 |
University of Pécs | 19.4 | 10.1 | 39.3 | 46.9 | 55.3 | 26 |
University of Szeged | 20.4 | 10.8 | 34 | 35.4 | 51.7 | 24.3 |
Budapest University of Technology and Economics | 17.7 | 12.8 | 29 | 45.3 | 29.7 | 21.2 |
University of Debrecen | 18.8 | 3.4 | 27.5 | 40.4 | 50.1 | 19.7 |
Corvinus University of Budapest | 16.9 | 9.5 | 18 | 32 | 43.7 | 16.8–19.1 |
Hazai intézmények pontjai a THE New Europe egyes indikátorai szerint 2017/2018-as adatok alapján
Ugyanezek az intézmények a QS EECA rangsor indikátorai alapján hasonló mintázatot mutatnak, ugyanakkor érdemes figyelni arra, hogy a THE 5 indikátorához képest a QS ebben a rangsorban 9 indikátor mentén veti össze az intézményeket. A QS EECA a két, azonos módszertannal készített THE rangsorokkal ellentétben másféle indikátorokkal dolgozik, mint a QS World rangsor.
A QS World és a QS EECA által használt indikátorok és azok súlyai
A Semmelweis Egyetem ebben a rangsorban nem került értékelésre, ugyanakkor az indikátorértékek szerepelnek az intézmény mellett, mely alapján a THE eredményeihez hasonlóan kiemelkedően végeztek a nemzetközi hallgatók és a citációs értékek alapján. A Szegedi Tudományegyetem a hazai egyetemek közül a legelső (összesítésben 27. helyen áll) a QS EECA rangsorban, kiemelkedik a tudományos hírnév indikátor mentén, továbbá a nemzetközi képzések területén. A Semmelweis Egyetem után ez az intézmény kapta a legmagasabb citációs értéket a hazai egyetemek közül, és a web impact indikátorban is jól szerepelt (bár megelőzi a BME és az ELTE). Egyensúlytalanságot mutat, hogy a Semmelweis Egyetem a nemzetközi hallgatók terén 100 pontot kapott, ugyanakkor a nemzetközi oktatók tekintetében mindössze 11.8-at.
Institution | OVERALL SCORE | ACADEMIC REPUTATION (30%) | EMPLOYER REPUTATION (20%) | FACULTY STUDENT (15%) | INTERNATIONAL FACULTY (2.5%) | INTERNATIONAL STUDENTS (2.5%) | FACULTY STAFF WITH PHD (5%) | WEB IMPACT (10%) | PAPERS PER FACULTY (10%) | CITATIONS PER PAPER (5%) |
University of Szeged | 75.4 | 88.4 | 56.8 | 46.2 | 68.3 | 88.4 | 49.6 | 95.8 | 58.9 | 95.5 |
Budapest University of Technology and Economics | 73.2 | 74.6 | 93.4 | 7.8 | 17.7 | 57.4 | 99.2 | 95.7 | 74.4 | |
Eotvos Lorand University | 72.9 | 92.1 | 69.2 | 17.1 | 17.8 | 36.3 | 73.4 | 99.9 | 54.9 | 90.9 |
University of Debrecen | 71.5 | 80.2 | 77 | 24 | 47.6 | 93.6 | 65.6 | 83.3 | 52 | 87.5 |
Corvinus University of Budapest | 64.1 | 64.6 | 97 | 43.2 | 75.3 | 100 | 45.3 | 54.5 | 69.5 | |
University of Pécs | 52.2 | 62.9 | 51.6 | 22.3 | 14.3 | 91.1 | 67 | 32.6 | 87.3 | |
Semmelweis University | – | 29.6 | 37.9 | 54.3 | 11.8 | 100 | 65.2 | 43.1 | 74.8 | 99.3 |
Hazai intézmények pontjai a QS EECA rangsor egyes indikátorai szerint 2017/2018-as adatok alapján
A fenti rangsoreredményeket érdemes összevetni a Leiden rangsor eredményeivel, mivel utóbbi a Web of Science adatbázis alapján nyilvános adatokkal dolgozik (a többi rangsor csak esetlegesen teszi hozzáférhetővé az indikátorok mögötti adatokat). A Leiden rangsor indikátorai alapján a citációs (impact) és a társszerzős (collab) publikációk szerint a Szegedi Tudományegyetem került a legjobb helyre (654. hely) a hazai intézmények közül, amely a THE New Europe rangsorban a 18. rangsorhelyezért érte el. Ezt követi a Debreceni Egyetem (705. hely), amely a THE európai rangsorban a 27. rangsort kapta. A Semmelweis Egyetem, mely a legjobban szerepelt a hazai intézmények közül a THE New Europe rangsorban (5. hely), a Leiden publikáció rangsorban a harmadik legjobb hazai intézmény a 744. helyezésével.
Institution | P | P(impact top 10%) | PP(impact top 10%) | P | P (collab) | PP (collab) |
University of Szeged | 1548 | 69 | 4.4% | 2942 | 2335 | 79.4% |
University of Debrecen | 1416 | 71 | 5.0% | 2952 | 2327 | 78.8% |
Semmelweis University | 1319 | 79 | 6.0% | 3092 | 2683 | 86.7% |
Budapest University of Technology and Economics | 1259 | 88 | 7.0% | 2402 | 1798 | 74.9% |
Eotvos Lorand University | 1255 | 97 | 7.7% | 3113 | 2660 | 85.4% |
Hazai intézmények pontjai a Leiden rangsor egyes indikátorai szerint 2012–2015 közötti adatok alapján
A Leiden rangsor által mért publikációs adatok a THE és a QS rangsorokban eltérő súlyokkal jelenik meg, továbbá fontos különbség, hogy a QS és a THE a Scopus adatok alapján számolja ezeket az indikátorokat, szemben a Leiden indikátoraival, melyek a Web of Science adatbázist használják. A THE 30%-os súllyal szerepelteti a teljes rangsorban és a New Europe rangsorban egyaránt a publikációs teljesítményt egy indikátorral mérve, melyben az intézmény által megjelent publikációk idézettségét veszik alapul, míg a QS EECA 10%-os súllyal méri a publikációk számát intézményenként, és egy további indikátor méri 5%-os súllyal az idézettség mértékét.
Összességében tehát az látható, hogy a magyar intézmények elsősorban a publikációs eredményesség és a (hallgatói és oktatói) nemzetköziesedés okán kerültek hátrébb a rangsorokban.