A kelet-közép- és kelet-európai országok jelentős része történelmi tradíciójuk alapján nemzetközi szinten a legfejlettebb országok egyetemeihez méri felsőoktatást. A THE friss rankingjének első néhány pozíciójában viszont nem azokat az egyetemeket találjuk, amelyeket az EU-hoz 2004 után csatlakozó országok köréből a saját országuk odagondol. Ugyanis Ciprus és Észtország intézményei vannak az első három helyen, akár az általános rangsort, akár a szakterületit nézzük. Egyetemi rendszerként viszont a cseh (13 rangsorolt egyetem), a lengyel (12), a magyar (7) és a román (5) felsőoktatást mérik a legerősebbnek.
THE New Europa 53 intézményt rangsorol ugyanazt a módszertant használva, mint a THE World Rankings összeállításakor (ahol 1103 intézmény kerül rangsorolásra). A rangsorkészítők öt területen mérik az intézmények teljesítményét, a világrangsorral megegyező súlyozással: tanulási környezet (30%), kutatás (30%), publikációk (30%), nemzetköziség (7,5%), tudásátadás (2,5%).
Az első helyen a University of Tartu (Észtország) található, a második és harmadik rangsorhelyezést két ciprusi intézmény érte el. A módszertan egyezéséből kifolyólag az európai listában első helyre került intézmény áll a legjobb helyen a teljes THE-rangsorban, amely a 301-350 közötti rangsorhelyet jelenti. A ciprusi University of Technology a teljes THE rangsorban a 351-400 közötti helyre került, míg a University of Cyprus helyezése a 401-500 közé esik ebben a rangsorban. A THE World University rangsorok alapján az eredmény várható volt, mivel a teljes rangsorban jobb rangsorpozícióban lévő intézmények az európai intézményekre szűrve vezető pozícióba kerültek. Az indikátorokat tekintve a első három helyen végzett intézmény a publikációs tevékenységekben tűnnek ki leginkább, mely 30%-os súlyt jelent a végleges rangsorpozíció kialakításakor.
| Rank | World Univ Rank | Institution | Country | Teaching score | Research score | Citation score | Industry score | International score | Overall score |
| 1 | 301–350 | University of Tartu | Estonia | 25 | 25 | 83.6 | 33.5 | 50.4 | 44.6 |
| 2 | 351–400 | Cyprus University of Technology | Cyprus | 18 | 14 | 88.6 | 33 | 69.9 | 42.1 |
| 3 | 401–500 | University of Cyprus | Cyprus | 21 | 25 | 63.1 | 48.1 | 76.8 | 39.6 |
| 4 | 401–500 | Charles University in Prague | Czech Republic | 29 | 22 | 56.3 | 32.1 | 55.6 | 37.2 |
| 5 | 401–500 | Semmelweis University | Hungary | 22.6 | 11.9 | 61.5 | 34.4 | 73.8 | 35.2 |
THE New Europe 2018-as rangsor első öt helyezésének indikátorpontjai
A tudományterületi eredményeket is figyelembe véve a University of Tartu több területen is az első 250 rangsorolt intézmény között szerepelt (élettudományok, orvostudományok, számítástechnika), a University of Cyprus szintén megjelenik egy területen a legjobb 250 intézmény között (műszaki tudományok). Ezzel szemben a tudományterületi rangsorba bekerülő hazai intézmények a 301-400, illetve 401-500 helyre kerültek a minden területen. Bár a Cyprus University of Technology egyik tudományterületi rangsorban sem szerepel az első 500 helyen, a THE World University Ranking alapján a kiemelkedő publikációs teljesítmény miatt kerülhetett második helyre az európai rangsorban.
| Rank | World Univ Rank | Institution | Country | Arts & Humanities | Clinical, pre-clinical & health | Life sciences | Physical sciences | Social sciences | Computer science | Engineering and technology |
| 1 | 301–350 | University of Tartu | Estonia | 301-400 | 201-250 | 126-150 | 301-400 | 301-400 | 201-250 | – |
| 2 | 351–400 | Cyprus University of Technology | Cyprus | – | – | – | – | – | – | – |
| 3 | 401–500 | University of Cyprus | Cyprus | 301-400 | – | – | 401-500 | 301-400 | 251-300 | 201-250 |
THE New Europe első három intézményének tudományterületi rangsora 2017-es adatok alapján
Az indikátorok sajátosságait és néhány statisztikai adatok figyelembe véve a következő profil rajzolódik ki a rangsorolt intézményekről:
A THE indikátorai sajátosságaiból következően a elsősorban két, egymással szorosan összefüggő tényező határozza meg a rangsor-helyezéseket: a kutatás-intenzív jelleg és a nemzetközi ismertség. Az előbbit a publikációs és idézettségi teljesítmény is kifejezi, utóbbit pedig a véleményfelmérések és a nemzetközi hallgatói rekrutációs teljesítmény. Érdekes sajátosság, hogy az első hérom helyre került intézmény hallgatói létszáma viszonylag kicsi, valamint speciális nemzetközi helyzetű kis ország egyetemei (Észtország a balti és orosz kapcsolatok metszetében, Ciprus görög relációi), de a negyedik és hatodik helyen kifejezetten nagylétszámú, központi országos kihatású egyetemek szerepelnek (Prága, Varsó). Utóbbiaknál a tudományos kapacitás ellensúlyozhatja a kedvezőtlenebb oktatói és nemzetközi arányokat. A külföldi hallgatók számát tekintve egyébként a Semmelweis Egyetem áll az első helyen s a 31%-os arányt egyedül a romániai Iași-beli Universitatea de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa”, tudja megközelíteni (ennek az egyetemnek azonban a tudományos kibocsátása jóval elmarad az áltagostól, így összességében hátra rangsorolt). Még kisebb magyarázó erővel bír az oktató-hallgató arány, lényegébenn semmiylen közvetlen összefüggés nem mutatható ki a ranking-helyezéssel ebből a szempontból.
Mindez mutatja, hogy a THE rangsorolásának “black-boxát” nem igazán lehet kinyitni, a tudományos teljesítmény dominanciája olvasható ki leginkább az elérhető paraméterekből és helyezésekből.
Emiatt viszont a magyar intézmények helyezései sem adnak érdemben új információkat a nemzetközi versenytérben elfoglalt pozíciójukról. Sőt, ha a többi rankingben, akár más, regionális rangsorolásban elfoglalt helyükkel vetjük össze, még inkább látszik a szempontok közti egyenetlenség.
A hazai intézmények közül a Semmelweis Egyetem végzett a legjobb helyen, az 53 intézményből az 5. rangsorhelyezést érte el, a teljes THE rangsorban a ciprusi egyetemhez hasonlóan a 401-500 helyre került, a Leiden rangsorban a hazai intézmények között a harmadik helyen van (744. rangsorhely). Az Eötvös Loránd Tudományegyetem a 11. helyre került, a teljes THE rangsorban ez az intézmény a 601-800 helyen van, a Leiden rangsorban pedig 767. helyre került (hazai intézmények közül az utolsó helyen rangsorolva). Ezt követi a Pécsi Tudományegyetem a 13. helyen a THE New Europe rangsorban, a THE teljes rangsorban a Eötvös Loránd Tudományegyetemhez hasonlóan a 601-800. rangsorhelyen áll, a Leiden rangsorban nem került be a rangsorolt intézmények közé.
A többi rangsorral összevetve a hazai intézmények közül a QS – EECA-ban és a Leiden rangsorban is a magyar intézmények között a legjobb rangsorhelyezést a Szegedi Tudományegyetem érte el, aki a THE New Europe rangsorban a 18. helyen áll (a hazai intézmények közül a negyedik legjobb rangsorhelyen). A QS – EECA rangsorban közvetlenül a szegediek után a Budapesti Műszaki Egyetem következik (mely a Leiden rangsor alapján a hazai intézmények közül az utolsó előtti helyen került rangsorolásra, 763. helyen). A QS ezen rangsorában legutolsó helyen végzett hazai intézmény a Pécsi Tudományegyetem 63. rangsorhellyel, mely intézmény a Leiden rangsorban nem került rangsorolásra.
| University | THE New Europe | THE | QS – EECA | Leiden (World) | ARWU | U.S. News |
| 2017 | 2017-2018 | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 | |
| Semmelweis University | 5 | 401-500 | 744 | 656 | ||
| Eotvos Lorand University | 11 | 601-800 | 30 | 767 | 501-600 | 466 |
| University of Pécs | 13 | 601-800 | 63 | 956 | ||
| University of Szeged | 18 | 601-800 | 27 | 654 | 501-600 | 756 |
| Budapest University of Technology and Economics | 25 | 801-1000 | 28 | 763 | 701-800 | 849 |
| University of Debrecen | 27 | 801-1000 | 35 | 705 | 559 | |
| Corvinus University of Budapest | 31-40 | 801-1000 | 45 | |||
| Rangsorolt intézmények száma | 53 | ~1100 | 300 | ~900 | ~1300 | ~1250 |
Hazai intézmények rangsorhelyezései a különböző rangsorokban, 2017/2018-as adatok alapján
Ez is mutatja, hogy ha összevetjük a magyar intézmények egymáshoz képesti „helyezéseit”, akkor teljesen konfúzus képet kapunk:

Az indikátorok áttekintése azonban adhat arról némi információt, hogy mely területeken erősebb vagy gyengébb egyetemeink nemzetközi láthatósága. A THE New Europe rangsor indikátorai alapján a Semmelweis Egyetem a citációs értékek és a nemzetközi hallgatók aránya miatt ért el jó helyezést, bár a legtöbb indikátor alapján első helyen végzett az egyetem. A kutatási indikátor esetén az Eötvös Loránd Tudományegyetem és a Budapesti Műszaki Egyetem megelőzi az intézmény 11.9-es pontszámát, a tudásátadás indikátor alapján ugyanakkor csupán a negyedikek, de még ezzel együtt is a legmagasabb összpontszámot érték el. Az ELTE a tanulási környezet mentén 22.1 pontot ért el (második legmagasabb érték a Semmelweis után), a tudásátadást mérő indikátor mentén azonban csupán hatodik helyen áll az intézmény (32.4 pont), és a nemzetköziséget mérő indikátor mentén is az utolsók között van (ötödik helyen 47 ponttal). Az ELTE második legmagasabb összesített pontszáma a hazai intézmények között tehát a tanulási környezetre, a kutatásra kapott pontszám, illetve a citációt mérő indikátor mentén szerepelt jobban, míg a tudásátadás és nemzetköziség indikátorok mentén alacsonyabb eredményt értek el. Mivel utóbbi kettő kisebb súllyal szerepel az indikátorok között, így a végső pontszámok kialakításakor a tanulási környezet, kutatás, valamint citációs indikátorok mentén elért eredmények nagyobb mértékben meghatározzák a végső pontszámot, és így a végső rangsorhelyezéseket is.
| Institution | Teaching score | Research score | Citation score | Industry score | International score | Overall score |
| Semmelweis University | 22.6 | 11.9 | 61.5 | 34.4 | 73.8 | 35.2 |
| Eötvös Loránd University | 21.1 | 12.6 | 42.2 | 32.4 | 47 | 27.1 |
| University of Pécs | 19.4 | 10.1 | 39.3 | 46.9 | 55.3 | 26 |
| University of Szeged | 20.4 | 10.8 | 34 | 35.4 | 51.7 | 24.3 |
| Budapest University of Technology and Economics | 17.7 | 12.8 | 29 | 45.3 | 29.7 | 21.2 |
| University of Debrecen | 18.8 | 3.4 | 27.5 | 40.4 | 50.1 | 19.7 |
| Corvinus University of Budapest | 16.9 | 9.5 | 18 | 32 | 43.7 | 16.8–19.1 |
Hazai intézmények pontjai a THE New Europe egyes indikátorai szerint 2017/2018-as adatok alapján
Ugyanezek az intézmények a QS EECA rangsor indikátorai alapján hasonló mintázatot mutatnak, ugyanakkor érdemes figyelni arra, hogy a THE 5 indikátorához képest a QS ebben a rangsorban 9 indikátor mentén veti össze az intézményeket. A QS EECA a két, azonos módszertannal készített THE rangsorokkal ellentétben másféle indikátorokkal dolgozik, mint a QS World rangsor.

A QS World és a QS EECA által használt indikátorok és azok súlyai
A Semmelweis Egyetem ebben a rangsorban nem került értékelésre, ugyanakkor az indikátorértékek szerepelnek az intézmény mellett, mely alapján a THE eredményeihez hasonlóan kiemelkedően végeztek a nemzetközi hallgatók és a citációs értékek alapján. A Szegedi Tudományegyetem a hazai egyetemek közül a legelső (összesítésben 27. helyen áll) a QS EECA rangsorban, kiemelkedik a tudományos hírnév indikátor mentén, továbbá a nemzetközi képzések területén. A Semmelweis Egyetem után ez az intézmény kapta a legmagasabb citációs értéket a hazai egyetemek közül, és a web impact indikátorban is jól szerepelt (bár megelőzi a BME és az ELTE). Egyensúlytalanságot mutat, hogy a Semmelweis Egyetem a nemzetközi hallgatók terén 100 pontot kapott, ugyanakkor a nemzetközi oktatók tekintetében mindössze 11.8-at.
| Institution | OVERALL SCORE | ACADEMIC REPUTATION (30%) | EMPLOYER REPUTATION (20%) | FACULTY STUDENT (15%) | INTERNATIONAL FACULTY (2.5%) | INTERNATIONAL STUDENTS (2.5%) | FACULTY STAFF WITH PHD (5%) | WEB IMPACT (10%) | PAPERS PER FACULTY (10%) | CITATIONS PER PAPER (5%) |
| University of Szeged | 75.4 | 88.4 | 56.8 | 46.2 | 68.3 | 88.4 | 49.6 | 95.8 | 58.9 | 95.5 |
| Budapest University of Technology and Economics | 73.2 | 74.6 | 93.4 | 7.8 | 17.7 | 57.4 | 99.2 | 95.7 | 74.4 | |
| Eotvos Lorand University | 72.9 | 92.1 | 69.2 | 17.1 | 17.8 | 36.3 | 73.4 | 99.9 | 54.9 | 90.9 |
| University of Debrecen | 71.5 | 80.2 | 77 | 24 | 47.6 | 93.6 | 65.6 | 83.3 | 52 | 87.5 |
| Corvinus University of Budapest | 64.1 | 64.6 | 97 | 43.2 | 75.3 | 100 | 45.3 | 54.5 | 69.5 | |
| University of Pécs | 52.2 | 62.9 | 51.6 | 22.3 | 14.3 | 91.1 | 67 | 32.6 | 87.3 | |
| Semmelweis University | – | 29.6 | 37.9 | 54.3 | 11.8 | 100 | 65.2 | 43.1 | 74.8 | 99.3 |
Hazai intézmények pontjai a QS EECA rangsor egyes indikátorai szerint 2017/2018-as adatok alapján
A fenti rangsoreredményeket érdemes összevetni a Leiden rangsor eredményeivel, mivel utóbbi a Web of Science adatbázis alapján nyilvános adatokkal dolgozik (a többi rangsor csak esetlegesen teszi hozzáférhetővé az indikátorok mögötti adatokat). A Leiden rangsor indikátorai alapján a citációs (impact) és a társszerzős (collab) publikációk szerint a Szegedi Tudományegyetem került a legjobb helyre (654. hely) a hazai intézmények közül, amely a THE New Europe rangsorban a 18. rangsorhelyezért érte el. Ezt követi a Debreceni Egyetem (705. hely), amely a THE európai rangsorban a 27. rangsort kapta. A Semmelweis Egyetem, mely a legjobban szerepelt a hazai intézmények közül a THE New Europe rangsorban (5. hely), a Leiden publikáció rangsorban a harmadik legjobb hazai intézmény a 744. helyezésével.
| Institution | P | P(impact top 10%) | PP(impact top 10%) | P | P (collab) | PP (collab) |
| University of Szeged | 1548 | 69 | 4.4% | 2942 | 2335 | 79.4% |
| University of Debrecen | 1416 | 71 | 5.0% | 2952 | 2327 | 78.8% |
| Semmelweis University | 1319 | 79 | 6.0% | 3092 | 2683 | 86.7% |
| Budapest University of Technology and Economics | 1259 | 88 | 7.0% | 2402 | 1798 | 74.9% |
| Eotvos Lorand University | 1255 | 97 | 7.7% | 3113 | 2660 | 85.4% |
Hazai intézmények pontjai a Leiden rangsor egyes indikátorai szerint 2012–2015 közötti adatok alapján
A Leiden rangsor által mért publikációs adatok a THE és a QS rangsorokban eltérő súlyokkal jelenik meg, továbbá fontos különbség, hogy a QS és a THE a Scopus adatok alapján számolja ezeket az indikátorokat, szemben a Leiden indikátoraival, melyek a Web of Science adatbázist használják. A THE 30%-os súllyal szerepelteti a teljes rangsorban és a New Europe rangsorban egyaránt a publikációs teljesítményt egy indikátorral mérve, melyben az intézmény által megjelent publikációk idézettségét veszik alapul, míg a QS EECA 10%-os súllyal méri a publikációk számát intézményenként, és egy további indikátor méri 5%-os súllyal az idézettség mértékét.
Összességében tehát az látható, hogy a magyar intézmények elsősorban a publikációs eredményesség és a (hallgatói és oktatói) nemzetköziesedés okán kerültek hátrébb a rangsorokban.
Dr. habil György Fábri (1964) is an habilitated associate professor (Institute of research on Adult Education and Knowledge Management, Faculty of Education and Psychology of Eötvös Loránd University), head of the Social Communication Research Group. Areas of research: university philosophy, sociology of higher education and science, science communication, social communication, church sociology. His monograph was published on the transformation of Hungarian higher education during the change of regime (1992 Wien) and on university rankings (2017 Budapest). He has edited several scientific journals, and his university courses and publications cover communication theory, university philosophy, science communication, social representation, media and social philosophy, ethics, and church sociology.
Dr. Mircea Dumitru is a Professor of Philosophy at the University of Bucharest (since 2004). Rector of the University of Bucharest (since 2011). President of the European Society of Analytic Philosophy (2011 – 2014). Corresponding Fellow of the Romanian Academy (since 2014). Minister of Education and Scientific Research (July 2016 – January 2017). Visiting Professor at Beijing Normal University (2017 – 2022). President of the International Institute of Philosophy (2017 – 2020). President of Balkan Universities Association (2019 – 2020). He holds a PhD in Philosophy at Tulane University, New Orleans, USA (1998) with a topic in modal logic and philosophy of mathematics, and another PhD in Philosophy at the University of Bucharest (1998) with a topic in philosophy of language. Invited Professor at Tulsa University (USA), CUNY (USA), NYU (USA), Lyon 3, ENS Lyon, University of Helsinki, CUPL (Beijing, China), Pekin University (Beijing, China). Main area of research: philosophical logic, metaphysics, and philosophy of language. Main publications: Modality and Incompleteness (UMI, Ann Arbor, 1998); Modalitate si incompletitudine, (Paideia Publishing House, 2001, in Romanian; the book received the Mircea Florian Prize of the Romanian Academy); Logic and Philosophical Explorations (Humanitas, Bucharest, 2004, in Romanian); Words, Theories, and Things. Quine in Focus (ed.) (Pelican, 2009); Truth (ed.) (Bucharest University Publishing House, 2013); article on the Philosophy of Kit Fine, in The Cambridge Dictionary of Philosophy, the Third Edition, Robert Audi (ed.) (Cambridge University Press, 2015), Metaphysics, Meaning, and Modality. Themes from Kit Fine (ed.) (Oxford University Press, forthcoming).
Mr. Degli Esposti is Full Professor at the Department of Computer Science and Engineering, Deputy Rector Alma Mater Studiorum Università di Bologna, Dean of Biblioteca Universitaria di Bologna, Head of Service for the health and safety of people in the workplace, President of the Alma Mater Foundation and Delegate for Rankings.

Ben joined QS in 2002 and has led institutional performance insights function of QS since its emergence following the early success of the QS World University Rankings®. His team is, today, responsible for the operational management of all major QS research projects including the QS World University Rankings® and variants by region and subject. Comprising over 60 people in five international locations, the team also operate a widely adopted university rating system – QS Stars – and a range of commissioned business intelligence and strategic advisory services.Ben has travelled to over 50 countries and spoken on his research in almost 40. He has personally visited over 50 of the world’s top 100 universities amongst countless others and is a regular and sought after speaker on the conference circuit.Ben is married and has two sons; if he had any free time it would be spent reading, watching movies and skiing.
Anna Urbanovics is a PhD student at Doctoral School of Public Administration Sciences of the University of Public Service, and studies Sociology Master of Arts at the Corvinus University of Budapest. She is graduated in International Security Studies Master of Arts at the University of Public Service. She does research in Scientometrics and International Relations.


Since 1 February 2019 Minister Palkovics as Government Commissioner has been responsible for the coordination of the tasks prescribed in Act XXIV of 2016 on the promulgation of the Agreement between the Government of Hungary and the Government of the People’s Republic of China on the development, implementation and financing of the Hungarian section of the Budapest-Belgrade Railway Reconstruction Project.


He is the past President of the Health and Health Care Economics Section of the Hungarian Economics Association.

Based in Berlin, Zuzanna Gorenstein is Head of Project of the German Rectors’ Conference (HRK) service project “International University Rankings” since 2019. Her work at HRK encompasses the conceptual development and implementation of targeted advisory, networking, and communication measures for German universities’ ranking officers. Before joining the HRK, Zuzanna Gorenstein herself served as ranking officer of Freie Universität Berlin.
His books on mathematical modeling of chemical, biological, and other complex systems have been published by Princeton University Press, MIT Press, Springer Publishing house. His new book RANKING: The Unwritten Rules of the Social Game We All Play was published recently by the Oxford University Press, and is already under translation for several languages.
