A THE 2019-es rangsora arra világít rá, hogy bár az intézmény önmagához mért javulása szükséges a pozíció megszilárdításában, az előrelépéshez ugyanakkor a helyezések tekintetében jóval többre van szükség, a versenytársak nagyobb mértékű teljesítménynövekedése és a rangsorolt intézmények számának bővülése miatt. Az is kiderült, hogy a rangsorban való hátrébb csúszáshoz nem feltétlenül kapcsolódik romló teljesítmény: önmagában a stagnáló eredmények is vezethetnek rosszabb rangsorpozícióhoz, ahogy azt a régió némely egyeteménél láttuk.
A Times Higher Education World University Rankings 2018-2019-es felmérésében a korábbi években megszokott indikátorokkal dolgoztak a rangsorkészítők, így a tanulási környezet, a kutatás, valamint a publikáció egyaránt 30-30%-os súllyal alakította a ransgort, a nemzetközi teljesítmény további 7,5%-kal vett részt az eredmények alakításában, a tudás alkalmazhatósága pedig 2,5%-os súllyal szerepelt.
A magyar intézmények helyezéseit tekintve a stagnálás volt a meghatározó a korábbi évhez képest, melytől csupán a Corvinus tér el, mely intézmény egy kategóriával hátrébb került: a tavalyi 801-1000 csoporthoz képest idén már csak az 1001+ csoportban szerepelt az egyetem. A Semmelweis tavaly az 501-600-as helyezésén egy kategóriát javított, melyet idén is megtartott, így a 401-500 rangsorhelyen a legjobb pozíciójú hazai intézményként került fel a THE globális listájára. Az elmúlt négy évet figyelembe véve az Eötvös Loránd Tudományegyetem, a Pécsi Tudományegyetem, illetve a Szegedi Tudományegyetem megszilárdította helyét a 601-800 közötti rangsorkategóriában, míg a BME és a Debreceni Egyetem a 801-1000 közötti helyezéshez kerültek, a tavalyi évhez hasonlóan.
Hazai intézmények idősoros rangsorhelyezései
2015-16 | 2016-17 | 2017-18 | 2018-19 | |
University of Szeged | 601-800 | 601-800 | 601-800 | 601-800 |
Budapest University of Technology and Economics | 601-800 | 601-800 | 801-1000 | 801-1000 |
Eotvos Lorand University | 601-800 | 601-800 | 601-800 | 601-800 |
Semmelweis University | 501-600 | 501-600 | 401-500 | 401-500 |
University of Debrecen | 601-800 | 800+ | 801-1000 | 801-1000 |
University of Pécs | 601-800 | 601-800 | 601-800 | 601-800 |
Corvinus University of Budapest | 601-800 | 801-1000 | 1001+ |
A Semmelweis kiemelkedése a hazai egyetem közül a THE rangsorban feltüntetett alapadatokban, mint indikátorokban is látszik: az egy oktatóra jutó hallgatók száma ennél az egyetemnél a legalacsonyabb (9.7), míg a nemzetközi hallgatók aránya a legmagasabb (32%-kal közel duplája a második legmagasabb, pécsi hallgatói aránynak, amely 18%), és a női hallgatók aránya is a legmagasabb a hazai intézmények között (67%).
A 601-800-as helyre rangsorolt hármas (ELTE, PTE, SZTE) közül az adatok alapján az egy oktatóra jutó hallgatók száma szerint a Szegedi Tudományegyetem a legjobb (13.1), a Pécsi Tudományegyetem a második (13.3), és lemaradva (19.4 fővel) az ELTE a harmadik. A nemzetközi hallgatók esetén a már említett 18%-os arány a PTE esetében a legmagasabb hármójuk között, az SZTE a második 14%-kal, és ebben az esetben is az ELTE a harmadik 10%-kal. A női hallgatók aránya esetén ugyanakkor az ELTE (65%), PTE (58%) és SZTE (57%) a sorrend.
THE hallgatói alapadatok 2019 (magyar intézmények)
No. of FTE Students | No. of students per staff | International Students | Female % | |
Semmelweis University | 10,809 | 9.6 | 32% | 67 |
Eotvos Lorand University | 27,267 | 19.4 | 10% | 65 |
University of Pécs | 17,456 | 13.3 | 18% | 58 |
University of Szeged | 20,388 | 13.1 | 14% | 57 |
Budapest University of Technology and Economics | 19,499 | 17.6 | 7% | 30 |
University of Debrecen | 26,752 | 17 | 16% | 56 |
Corvinus University of Budapest | 10,404 | 24.7 | 14% | 54 |
Az indikátorokra kapott pontszámok ennél is pontosabb képet mutatnak a hazai intézmények THE rangsorban elnyert helyezéseik mögött rejlő teljesítményeikről.
A Semmelweis az öt indikátor közül három esetben a legjobb hazai pontszámú intézmény: a tanulási környezetben, a publikációkban, valamint a nemzetközi teljesítményben is megelőzte a rangsorban szereplő többi hat intézményt. A kutatás területén ugyanakkor az ELTE teljesített a legjobban, a fővárosi orvosegyetem csupán a negyedik legjobb ebben az indikátorban, míg a tudás alkalmazhatóságában a BME kapta a legmagasabb pontszámot, a Semmelweis csak az ötödik.
THE indikátorok értékei 2019 (magyar intézmények)
Rank 2019 | Institute | Overall | Teaching 30% | Research 30% | Citations 30% | Industry Income 2.5% | International Outlook 7.5% |
401–500 | Semmelweis University | 37.1–41.6 | 24.2 | 12 | 66.4 | 36 | 77.9 |
601–800 | Eötvös Loránd University | 26.0–33.4 | 19.9 | 18.3 | 44.5 | 35.5 | 52.9 |
601–800 | University of Pécs | 26.0–33.4 | 18.8 | 16.7 | 37.6 | 39 | 55.3 |
601–800 | University of Szeged | 26.0–33.4 | 19.8 | 11.1 | 41.2 | 37.3 | 52.5 |
801–1000 | Budapest University of Technology and Economics | 19.0–25.9 | 15.1 | 14.2 | 26.5 | 43.9 | 34 |
801–1000 | University of Debrecen | 19.0–25.9 | 19.1 | 8.4 | 24.5 | 41.7 | 51.6 |
1001+ | Corvinus University of Budapest | 9.8–18.9 | 15.5 | 11.2 | 20.3 | 34.2 | 42.8 |
A tavalyi adatokkal összevetve az ELTE és a Semmelweis javítottak jelentősebb mértékben az akkori összesített indikátorpontszámukhoz képest. Ezen belül is a Semmelweis minden indikátorban jobb pontszámot ért el a 2019-es rankingben, míg az ELTE tanulási környezetet tekintve rontott, ugyanakkor a többi indikátorban javított. Összesítésben tekintve az indikátorokat a Szegedi, Pécsi, Debreceni és a Corvinus Egyetem is javított a tavaly teljesítményén, ami alapján a Corvinus helyezési romlásának az oka másban keresendő. Hiszen bár a tanulási környezetben és a nemzetközi teljesítményben valóban gyengébbek az indikátoraik, a többi esetben – kis mértékben – javítottak a tavalyi eredményeikhez képest.
Ezzel szemben a BME összességében rontott a teljesítményén, ám ez mégsem okozott kategória-visszaesést, a tavalyihoz hasonlóan a 801-1000 helyezésre került az egyetem.
THE Indikátorok értékeinek változásai 2019-2018
Institute | Teaching | Research | Citations | Industry Income | International Outlook | Overall |
Semmelweis University | 1.6 | 0.1 | 4.9 | 1.6 | 4.1 | 2.33 |
Eötvös Loránd University | -1.2 | 5.7 | 2.3 | 3.1 | 5.9 | 2.56 |
University of Pécs | -0.6 | 6.6 | -1.7 | -7.9 | 0 | 1.09 |
University of Szeged | -0.6 | 0.3 | 7.2 | 1.9 | 0.8 | 2.18 |
Budapest University of Technology and Economics | -2.6 | 1.4 | -2.5 | -1.4 | 4.3 | -0.82 |
University of Debrecen | 0.3 | 5 | -3 | 1.3 | 1.5 | 0.84 |
Corvinus University of Budapest | -1.4 | 1.7 | 2.3 | 2.2 | -0.9 | 0.77 |
Az indikátorok alapján úgy tűnik, a hazai intézmények önmagukhoz mért javulása kevésnek bizonyul a nemzetközi versenyben való feljebb jutáshoz, a versenytársak nagyobb mértékű teljesítményjavulása, valamint a rangsorolásra kerülő intézmények egyre magasabb száma (2016-ban 800 intézmény, az aktuális 2019-es rangsorban már 1250 intézmény) nagyobb mértékű javulást követel az egyes intézményektől a rangsorban való előrejutáshoz. A THE által közölt rangsorban 2016 óta nyomonkövethetőek a 200. helyezés feletti eredmények csoportosítását megadó intervallumok, mely alapján egyértelművé válik, hogy stagnáló pontszámmal egyre hátrébb csúsznának az intézmények a rangsorban. Míg 2017-ben a 601-800-as kategória alsó értéke 18.6 volt, addig a 2019-es rangsorban ezzel az eredménnyel már csak az 1001+ helyezést érte volna el az intézmény, melynek felső határa 18.9. (A THE által használt módszertan ismert, ám a konkrét számolási metódus nem publikus, így az alapadatok változását csak a honlapon található adatok alapján lehetséges ellenőrizni.)
Érdemes azt is figyelembe venni, hogy az egyes indikátorok milyen almutatókból állnak össze. Így például a tanulási környezet az alábbiak között oszlik meg, melyből csak egy kisebb szelet a hallgatók száma:
- reputáció (survey): 15%
- egy oktatóra jutó hallgatói létszám: 4.5%
- doktoranduszok és alapszakosok aránya: 2.25%
- doktori fokozattal rendelkezők és oktatók aránya: 6%
- intézmény bevétele: 2.25%
Önmagában tehát az egy oktatóra jutó hallgatók száma csupán 4.5%-kal járul hozzá a tanulási környezet indikátorhoz, a többi almutatóról azonban nincs feltüntetve alapadat, így a normalizált indikátorpontszámok lehetnek csupán alkalmasak az összehasonlításra, idősoros elemzésre.
Látható stratégiai célként érzékelni, hogy mindezek alapján az intézmények számára a nagyobb súlyú indikátorokat jelentő területekre (külföldi hallgatók oktatása, magasabban értékelt publikációs kiementű kutatások) irányuló tudatos erősítés a rangsorhelyezések javítása érdekében – az azonban intézménypolitikai kérdés, hogy a rankingekkel nem mért oktatási vagy közösségi teljesítményre ez milyen hatással van. Amint az előbbi példák mutatják, a THE honlapján feltüntetett indikátorok pontértékeiből a súlyozás mértékének ismeretében kiszámolható az intézmény konkrét összesített pontszáma (a 200. helyezés felett a honlapon csupán csoportokat közölnek), így az ismert intervallumok alapján láthatóvá vált, hogy egy intézmény pozíciója mennyire stabil az adott rangsorcsoporton belül.