A QS 2025 listáján jelentős volt a magyar előrelépés: vajon mely teljesítményindikátorok illetve a lista egészére ható folyamatok eredményezték ezt a helyzetet?
A rangsorok mindenkori tartalmi mondandóját az indikátorok fejezik ki. Ezek közül a hagyományosak esetében (hallgató/oktató arány, idézettség, külföldi oktatók/hallgatók ) a magyar intézmények pozíciója többségükben változatlan maradt vagy éppen romlott is. Kivételnek számít itt az Óbudai Egyetem, ahol jelentős mértékben nőtt a külföldi oktatók aránya, így ezen az alranglistán az intézmény 64 helyet lépett előre (a 629-re.) Viszont feltűnően javultak a magyar egyetemek reputációs jellegű indikátor-értékei. Ez már „Academic Reputation” esetében is megjelenik, hiszen itt a kétharmaduknak jobbak azelőző évihez mérten értékeik, a Műegyetem pedig 39 helyet ugrott előre (az 562-re). A foglalkoztatói reputáció tekintetében még jelentősebb ez a növekedés, itt a magyar egyetemek felének javult a rangsor-pozíciója (a többié szinten maradt), méghozzá jelentős mértérben, száz körüli helyezésekkel, az indikátorérték pedig mindegyiküknél javult. Ilyen általános emelkedést még Románia, Horvátország és Szerbia esetében tapasztalunk, és érdekes vonatkoztatási adat, hogy a lényegesen jobb pozícióba sorolt finn intézmények mindegyike rosszabb indikátorértéket kapott, ami vagy stagnálást, vagy rosszabb helyezést eredményezett ebben az alrangsorban.
Az állásba kerülés, munkaerőpiaci érvényesülés szempontjait kifejezni szándékolt Employment Outcomes indikátor, ami döntően az intézményi saját karrierkövetések illetve esetenként a harmadik fél (állam, ügynökségek stb.) nyilvántartásait használja alapul, szintén kedvezett néhány magyar egyetemeknek. A leglátványosabban a Corvinus lépett itt előre, 28 pontot javult az érétkelése és ez 324 helyezéssel jobbat hozott, így az alrangsoron a 701-800-as csoportból a 377. helyre ugrott előre, ami messze a legnagyobb mértékű javulás a teljes keleti mezőnyben, valamennyi indikátort figyelembe véve. Az ELTE ugyan számértékben csak 50 helyet lépett előre itt, de 30,1-gyelk nőtt a pontértéke és mindez a számára a 198.helyet hozta, ami jó helyezés, bár a keleti fővárások szinte mindegyikének az egyeteme előbbre végzett.
Ahol viszont az ELTE rendkívül nagyot, 409 helyezést lépett előbbre, az a fenntarthatósági alrangsor. Ez egy új, tavaly óta használt indikátor, ami többféle szempontot összesít magéban, az ENSZ fenntarthatósági kritériumaitól kezdve (SDG), az éghajlati hatások figyelembe vételén át az a tárgyú kutatásokig. Itt Debrecen (330) és Szeged (142) is erősen jobb pozícióba került, de nem csupán javulásuk volt kiemelkedő, hanem az alrangsor pozíciójuk is: a vezető finn egyetemek, valamint a cseh Masaryk és Károly, valamint a Varsói Egyetem mögött a 8-9. helyen (a teljes listán a 258-on) a találjuk az ELTE-t és Szegedet, a 16. (371.)helyen pedig Debrecent. Ez azért is fontos szempont, mert mutatja, hogy a régiónkban az egyéb (tudományos stb. kiválóságtól nem szakad el jelentős mértékben ennek a meglehetősen bizonytalan kontúrú indikátornak a jellemző ereje.
Institution Name | Location | Academic Reputation | Employer Reputation | Faculty Student | Citations per Faculty | International Faculty | International Students | International Research Network | Employment Outcomes | Sustainability | Academic Reputation | Employer Reputation | Faculty Student | Citations per Faculty | International Faculty | International Students | International Research Network | Employment Outcomes | Sustainability |
Eötvös Loránd University | Hungary | -0,6 | 5,8 | -2,5 | -1,7 | 0,2 | -0,3 | 40,2 | 30,1 | 51,7 | -23 | 101 | 0 | 0 | 0 | -16 | -12 | 50 | 409 |
University of Eastern Finland | Finland | -1 | -2,1 | 4,3 | -6,2 | 6,5 | 0,4 | 24 | -3,9 | 50,2 | -13 | 0 | 46 | -82 | 51 | 0 | 6 | 0 | 299 |
Universität Innsbruck | Austria | 0,1 | 0,8 | 3,9 | -1,9 | 0 | 0 | 38,6 | 20,1 | 45,1 | -1 | 0 | 10 | 0 | -3 | 0 | -27 | -15 | 323 |
University of Debrecen | Hungary | 0,6 | 3,6 | 3,6 | 0,2 | 0 | 2 | 37,1 | 4,5 | 36 | 10 | 13 | 52 | 0 | 0 | 9 | -4 | -37 | 330 |
Paris Lodron University of Salzburg | Austria | 0,3 | 0,6 | 7,8 | -1,2 | 1 | -3,8 | 42,2 | 3,7 | 33,2 | 0 | 0 | 42 | 0 | 13 | -33 | -66 | 61 | 330 |
University of Szeged | Hungary | 0,5 | 4,8 | -7,6 | -0,1 | -0,1 | -9,3 | 38,5 | 5,9 | 27 | 7 | 91 | -82 | 0 | 0 | -59 | -20 | 38 | 142 |
UNIVERSITY OF GDANSK | Poland | 0,5 | -0,8 | 2,8 | 0,1 | 0,2 | 0,1 | 42,6 | 4,1 | 23,1 | 0 | 0 | 39 | 0 | 0 | 0 | -4 | 14 | 218 |
Gdańsk University of Technology | Poland | 0,2 | 0,8 | -6,7 | 0,9 | 2 | -3,1 | 54 | -5,4 | 18,4 | 0 | 13 | -90 | 25 | 0 | 0 | 92 | 0 | 196 |
Lappeenranta-Lahti University of Technology LUT | Finland | -0,5 | -3,9 | -1,6 | -0,1 | 11,6 | 10,3 | 40,9 | -3,5 | 16,8 | 0 | 0 | 0 | -5 | 44 | 133 | -83 | 0 | 83 |
Vilnius University | Lithuania | -0,7 | -4,3 | -8,3 | 0,3 | -0,6 | -1,3 | 32 | 58,2 | 15,4 | -25 | -59 | -49 | 0 | 0 | -27 | -47 | 220 | 176 |
Kaunas University of Technology | Lithuania | -0,1 | -3,3 | -0,4 | 1,1 | 0,2 | 4,5 | 47,3 | 14,8 | 14,2 | 0 | -47 | -8 | 0 | 0 | 47 | 6 | 210 | 124 |
Czech University of Life Sciences in Prague | Czech Republic | -0,6 | -2,1 | 0,2 | 1,3 | 2,4 | 9 | 21,1 | -5,5 | 13,7 | 0 | 0 | 0 | 0 | 12 | 36 | -104 | 0 | 71 |
University of Helsinki | Finland | -2,8 | -3,2 | -4 | -0,2 | 1,9 | 0,3 | 0,9 | 24,8 | 11,8 | -5 | -20 | -23 | -2 | -4 | 0 | -3 | 12 | 73 |
Palacký University Olomouc | Czech Republic | 0,2 | -4 | 0,3 | -0,1 | -0,6 | -1,7 | 33,3 | -2,7 | 9,3 | 4 | -94 | 1 | 0 | -16 | -25 | 82 | 0 | 86 |
Masaryk University | Czech Republic | 0,3 | -0,5 | -0,9 | -1,4 | -3,4 | -2 | 24 | 21,4 | 9,2 | -5 | 7 | 0 | -28 | -32 | -8 | -42 | 223 | 46 |
Összegezve, az indikátorokat tekintve azt látjuk, hogy a magyar egyetemek az ún. kemény adatok terén nem tudtak érdemi előrelépést elérni, sőt, néhány pozíciót rontottak is. Azonban a régiós versenytársainknál általánosan jelentősebb mértékben léptek elpőre a sok szubjektív elemet tartalmazó reputációs és megítéléséket kifejező indikátorokban. Mivel ilyen léptékű változások ritkák a rangsorokban, valamint a külső reflexiók is lassabban szoktak mozdulni, további elemzést igényel ez a fejlemény.